Grau d'Edcuació Infantil- UAB. Curs: 2011-2012

Tutores: Mariona Espinet i Pilar Comes
Grup: 11/A
Alumna: Anna Xamaní

dilluns, 17 d’octubre del 2011

Una escola infantil per un món més sostenible.

Magistral CMN: 14-10-11

El treball de l’educació per la sostenibilitat ens permet pensar quins desitjos tenim per fer un món millor i més sostenible. És per aquest motiu que avui hem iniciat la magistral pensant individualment un desig per protegir la Terra. El meu desig ha estat: “que tothom prengui consciència de les pròpies actuacions per tenir cura del medi que ens envolta”. Tot seguit algunes de nosaltres l’ha compartit amb la resta de companys i hem observat que hi ha hagut algunes coincidències.

A continuació, se’ns ha presentat la Carta de la Terra l’ hem comentat entre tots i, sobretot, ens hem centrat en els quatre grups de principis que la sostenen: respecte i cura de la comunitat de vida (I), integritat ecològica (II), justícia social i econòmica (III) i democràcia, no-violència i pau (IV). Mitjançant l’explicació d’aquests principis hem pogut observar que la protecció del planeta no només és biològica i física, sinó també social (democràcia). Seguidament, per grups de treball, hem seleccionat un dels principis amb la finalitat d’observar com es podria treballar a l’Educació Infantil. A partir del principi escollit, hem elaborat un llistat d’accions que es podrien realitzar des de l’escola per a contribuir a fer un món millor.

Nosaltres hem escollit un dels principis que s’engloba en el primer grup, concretament: “Preservar els fruits i la bellesa de la Terra per a les generacions presents i futures”. Les accions que hem proposat han estat: construir un hort, fer una sortida al bosc i netejar-lo, entre d’altres. Finalment, hem posat en comú totes les nostres aportacions i, d’aquesta manera, hem compartit i adquirit noves idees i coneixement.

Per altra banda, mitjançant la presentació d’un power point hem parlat de com s’ha de portar a terme el treball de l’educació per la sostenibilitat a l’escola infantil. Sabem que els problemes del nostre planeta són complexos, globals, evolucionen amb el temps i les seves conseqüències són imprevisibles. Per tant, el canvi no només ha de ser educatiu, sinó també social. A més a més, el desenvolupament sostenible ha de tenir en compte: el medi ambient, el futur, la qualitat de vida, l’equitat, la precaució i el pensament holístic. L’educació per la sostenibilitat implica: una nova ètica, una acció transformadora i un nou estil de pensament. Des de l’escola es pot contribuir al desenvolupament d’una societat més sostenible a través de la realització de projectes de sostenibilitat que tinguin present els quatre àmbits: la gestió escolar, el currículum, la participació i la comunicació i l’entorn físic i material. Però, per desenvolupar aquests projectes és necessari que l’escola compti amb diferents programes que promouen l’escola sostenible, com per exemple:

- Agenda 21 Escolar (Municipis).

- Escoles Verdes (Generalitat de Catalunya).

- Programes d’Innovació Educativa (Generalitat de Catalunya).

- Projectes Comenius (Comunitat europea).

Aquesta sessió m’ha permès reflexionar sobre la importància que té iniciar l’educació per a la sostenibilitat en aquestes edats primerenques. El fet de conscienciar als infants, des de ben petits, què és el que han de fer per preservar el planeta ens permetrà construir entre tots un món millor, ja que no hem d’oblidar que ells seran el futur i el món de demà. Per tant, necessitem canvis fonamentals en la nostra manera de pensar, en els hàbits i en els comportaments en general, hem de conscienciar a totes les persones que cal cuidar el nostre entorn i crec que cal començar per la construcció individual per poder millorar. A més a més, aquesta sessió m’ha permès ampliar els meus coneixements sobre com treballar l’educació per la sostenibilitat a l’escola infantil. Crec que des de les ciències naturals i socials és fonamental realitzar aquest treball, però hem de tenir present que totes les activitats que es plantegin als infants han de tenir un sentit per ells, han de ser interessants, han de ser funcionals i significatives, només d’aquesta manera hi haurà aprenentatge i, per tant, canvi. L’escola ha de ser un model de referència pels infants, a més a més, treballar des de l’escola la sostenibilitat ens permet no només involucrar els infants, sinó també les famílies i tota la comunitat.

Actualment hi ha moltes escoles que porten a terme projectes sostenibles com per exemple:

- Escola Joan Maragall de Ripoll (Escola Verda): http://www.tv3.cat/videos/834759

- Escola Mare de Déu del Coll (Agenda 21 Escolar): http://noticoll.blogspot.com/2010/06/exposicio-de-la-biodiversitat-al-nostre.html

- Escola Lluçanès (Escola Verda): http://blocs.xtec.cat/ceipllucanesprats/category/medi-ambient/

http://blocs.xtec.cat/ceipllucanesprats/2010/12/18/un-arbre-de-nadal-molt-especial/

- Escola Mare de Déu de Montserrat (Escola Verda): http://www.tv3.cat/videos/3264810

Les activitats que es poden realitzar són diverses, però no hem d’oblidar que a infantil la narració de contes esdevé fonamental pels més petits i un dels recursos que també hem de tenir presents per a treballar els aspectes relacionats amb la sostenibilitat és el conte ambiental. M’agradaria compartir un link on es pot veure un exemple de contes ambientals. A més a més, podem observar tots aquells aspectes que s’han de tenir presents en la narració d’un conte i com es capta l’interès i la motivació dels més menuts. http://www.youtube.com/watch?v=2r-sy9QiUKk

En definitiva, tots aquests coneixements, exemples, treballs i projectes seran sens dubte recursos que em seran de gran ajut, com a futura educadora, per treballar l’educació per la sostenibilitat amb els més petits. Sense dubte, el repte serà aconseguir crear persones que cuidin i valorin el món que ens envolta i, així, construir una societat global justa i sostenible.

Finalment, m’agradaria acabar aquesta entrada al bloc amb una imatge que recull tot el que hem estat treballant a la sessió d’avui.

Tots podem posar el nostre granet de sorra per tal de millorar i conservar el món en el que vivim. Necessitem canvis fonamentals en la nostra manera de pensar, en els hàbits i en els comportaments en general. Per aquest motiu és imprescindible treballar l'educació per a la sostenibilitat a l'escola amb els infants des de ben petits!

La Carta de la Terra: http://www.cartadelatierra.es/esp/text.html