Grau d'Edcuació Infantil- UAB. Curs: 2011-2012

Tutores: Mariona Espinet i Pilar Comes
Grup: 11/A
Alumna: Anna Xamaní

dilluns, 5 de desembre del 2011

Els continguts per treballar la Descoberta de l'Entorn natural a l'Educació Infantil.

Magistral CMN: 02-12-11

La setmana passada vam tenir l’oportunitat de realitzar una Gimcana a l’UAB. Aquesta va ser organitzada per tots els professors de l’assignatura amb la finalitat de fer-nos prendre consciència de les possibilitats educatives que ens ofereix el nostre entorn per poder observar, establir relacions, predir, imaginar, comprendre i, d’aquesta manera, fer que els infants visquin experiències gratificants i enriquidores i adquireixin coneixement. Després de realitzar la gimcana puc corroborar que l’entorn proper és fonamental i una excel·lent oportunitat per a treballar el currículum d’Educació Infantil. A partir d’aquesta experiència he pogut comprovar que l’entorn que ens envolta ens brinda un munt de possibilitats i, per tant, cal aprofitar-les per a treballar els continguts de l’etapa d’Educació Infantil.

Després de fer un breu recordatori del que vam viure i experimentar el divendres de la setmana passada amb la gimcana, a la magistral d’avui, iniciem la proposta de treball centrada en els continguts per treballar la descoberta de l’entorn a l’etapa d’Educació Infantil. La sessió s’ha desenvolupat en dues parts. La primera ha estat relacionada amb el Currículum d’ Educació Infantil i la segona hem analitzat, en funció de les idees aportades durant la primera sessió, una de les proves realitzades a la gimcana.

Primerament hem fet un recordatori dels cinc àmbits a partir dels quals treballem el medi amb els infants: maneres de pensar, de comunicar, de representar, de fer i de sentir i, per tant, aquestes maneres són les que ens permetran desenvolupar les capacitats dels infants. Segons el currículum del segon cicle d’Educació Infantil les capacitats que s’han de desenvolupar són les següents:

1. Aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma.

2. Aprendre a pensar i a comunicar.

3. Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.

4. Aprendre a conviure i habitar el món.

Treballar el medi a l’Educació Infantil a partir de l’entorn proper ens permetrà desenvolupar totes aquestes capacitats. A més a més, cal preveure els àmbits temàtics que es voldran desenvolupar que són: l’àmbit dels materials (matèria), de la vida (ésser viu, parts i medi) i del moviment (força i energia). Cada un d’aquests àmbits està relacionat amb uns fenòmens determinats (en l'àmbit dels materials: objectes quotidians, aliments, residus paper...; en l'àmbit de la vida: éssers vius i en l'àmbit del moviment: joguines, pilotes, molinets...). Cal tenir present els continguts o conceptes clau que són: diversitat/homogeneïtat, canvi/conservació, interacció/independència, elements (parts)/estructura (relacions), abans/ara/després (temps) i aquí/ allà (espai) i tots aquests continguts es poden aplicar en qualsevol dels tres àmbits.

Per tant, per a l’elaboració de les activitats que portem a terme amb els infants d’infantil haurem de tenir en compte tots aquests aspectes esmentats anteriorment. A més, no només haurem de pensar quins són els continguts que treballarem, sinó també com ho farem (processos o tècniques), com els comunicarem (interacció a l’aula o mitjançant les noves tecnologies de la informació i del comunicació), com els representarem (quins llenguatges utilitzarem: el plàstic, el matemàtic o el corporal), i, per últim, com ho sentirem (actituds i valors relacionades amb: l’activitat d’interacció amb el món, amb la ciència com activitat social o amb la interacció a l’aula).

Seguidament, per grups se’ns ha repartit una de les proves que vam realitzar a la gimcana per tal d’analitzar i relacionar tot el que hem treballat. Hem respost cada una de les preguntes plantejades en funció de quines són les capacitats, els àmbits temàtics, els fenòmens del món, els continguts i els llenguatges que es podrien treballar a partir de l’activitat proposada. La nostra prova ha analitzar ha estat la següent: Què passa en un menjador?

A partir de la nostra reflexió hem comunicat els resultats obtinguts a la resta de companys i, finalment, hem pogut veure que totes les activitats de la gimcana presentaven els aspectes que cal treballar a la descoberta de l’entorn natural a infantil per desenvolupar les capacitats dels infants.

Aquesta sessió m’ha permès reflexionar sobre quins són els aspectes que hauré de tenir presents alhora de dissenyar les activitats pels infants perquè l’aprenentatge esdevingui significatiu i funcional. A més a més, tal i com diu Montserrat Pedreira en la lectura Semblants però diferents: una experiència sobre materials a parvulari, per a la realització de les activitats hauré de tenir en compte una planificació estratègica la qual em permetrà canviar o fer algunes modificacions en funció de les necessitats dels infants. Per tant, la planificació haurà de ser dinàmica, adaptable, imprevisible, no rígida ni tancada. (Montserrat Pedreira, 2010)[1]

En definitiva, sens dubte el currículum, els continguts per treballar la descoberta de l’entorn explicats en la sessió d’avui, les activitats que vaig realitzar a la gimcana i la lectura seran eines fonamentals i de gran ajut que tindré en compte com a futura educadora.

Finalment, m’agradaria enllestir aquesta entrada al bloc amb unes imatges extretes de la lectura de Montserrat Pedreira.

Els infants aprenen a partir de materials quotidians aparentment semblants: la sal, el guix, el sucre, el bicarbonat... Primer conversen al voltant d'aquests materials i, després, entren en contacte amb les seves propietats. Proven si pinten, els barregen amb aigua i intenten fer una bola amb cada un d'ells, afegeixen una mica d'aigua en un got i el material per observar que es comporten de manera diferent.

Els infants treballen la descoberta de l'entorn interactuant i manipulant materials reals, actuen sobre aquests, es fan preguntes, construeixen idees... Aquest és el verdader aprenentatge!

"L'acció fa el pensament" (Jean Piaget)

[1] Pedreira, Montserrat (2010). Semblants però diferents: una experiència sobre materials de parvulari. Educació Química EduQ, 6, 23-29.