Grau d'Edcuació Infantil- UAB. Curs: 2011-2012

Tutores: Mariona Espinet i Pilar Comes
Grup: 11/A
Alumna: Anna Xamaní

dilluns, 5 de desembre del 2011

El Currículum i l'Àrea de Descoberta de l'Entorn Natural i Social a l'Educació Infantil.

Magistral CMS: 02-12-11


A Didàctica del Coneixement del Medi Social, continuem parlant del Currículum de segon cicle d’Educació Infantil. Per tant, afegim la part del medi social a la magistral anterior.

En aquesta sessió, sobretot, ens hem centrat a identificar les capacitats i els continguts que es desenvolupen a infantil a partir de les noves propostes que nosaltres vam haver de crear i proposar per a treballar la gimcana.

Primerament, hem fet esment de quins són els currículums que utilitzem i activem quan treballem amb els infants: el currículum ocult (cosmovisió del mestre/a, decisions del centre...), el currículum oficial (és el que estableix oficialment la Generalitat de Catalunya) i el currículum pràctic (que fa referència als models, les idees creatives, recursos...). Per tant, per fer el procediment didàctic a infantil sempre seguirem i tindrem en compte aquesta direcció:currículum ocult, oficial i pràctic.

La finalitat de l’existència del currículum oficial és fer un codi per tal de portar a terme una educació formal. Quan un país estructura les seves lleis per fer justícia també s’elaboren uns codis. Per tant, l’elaboració del currículum oficial significa que dóna molta importància a l’educació. Aquest currículum és obert ja que no precisa el que hem de fer cada dia a l’aula.

Després de l’explicació teòrica, per grups hem presentat i exposat a la resta de companys les noves propostes d’activitats. En funció d’aquestes i, entre tots, mitjançant el currículum d’infantil n’hem identificat les capacitats i els continguts que es treballaven en cada una de les activitats. També hem fet esment dels valors socials que es pretenien treballar en cada activitat en concret. Hem pogut comprovar que la raó és compartida, no la té una sola persona. Per tant, quan treballem amb els infants haurem de tenir present que no només hi ha una única raó, sinó diversitat i punts de vista diferents i tots són iguals de vàlids i bons. Això és el que ens enriqueix com a persones.

Aquesta sessió m’ha permès reflexionar sobre la importància que té plantejar bé les activitats tenint en compte el currículum de la segona etapa d’Educació Infantil que engloba les capacitats i els continguts que cal desenvolupar amb els més petits.

M'agradaria finalitzar l'entrada al bloc amb una imatge d'uns infants que estan portant a terme una activitat relacionada amb el reciclatge. A més a més, aquesta imatge em servirà d'exemple per exposar les capacitats i els continguts que hem treballat en aquesta sessió, ja que l'activitat del reciclatge ha estat una de les propostes realitzades i en les quals molts grups han coincidit.

Exemple activitat Gimcana: Reciclatge.

Capacitats: Aprendre a conviure i habitar el món.

Continguts: Respecte pels elements de l’entorn natural i social i participació en actuacions per a la conservació del medi.

Valor social: Corresponsebilitat, respecte, cohesió social, compromís ...